Feestjes! Stage afgesloten & Estelí - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Claudia Rijswijck - WaarBenJij.nu Feestjes! Stage afgesloten & Estelí - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Claudia Rijswijck - WaarBenJij.nu

Feestjes! Stage afgesloten & Estelí

Door: Claudia van Rijswijck

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 Juli 2013 | Nicaragua, Masaya

Hola,

Bij deze weer een update van de afgelopen weken Nicaragua. Er zullen niet meer zoveel updates volgen want 30 juli stappen we weer in vliegtuig naar Amsterdam. Helaas komt aan alles een einde en zo ook aan dit geweldige avontuur, maar nu nog volop genieten natuurlijk.

We hebben de afgelopen weekenden samen met onze (Nicaraguaanse) Nica vrienden veel van het nachtleven in en rond Masaya gezien: Evolution, Alf’s en Tomabu. Ook moesten we een keer op stap in Managua. Dat hebben we dus ook gedaan: Chaman. Deze club was zeker de moeite waard! Vorige week vrijdag was een bijzondere dag in het bijzonder voor Masaya en dit had alles te maken met de revolutie. Vrijdag hadden we onze laatste Spaanse les in Granada en we hadden geluk want we hadden vrijdagmiddag om half twee de laatste bus van Granada naar Masaya. Mensen uit Managua en Granada gingen lopend naar Masaya om zich daar in het park te verzamelen. Je kunt je dus wel voorstellen dat het een compleet gekkenhuis was in het park. Alles hing vol met vlaggen, er was een concert en het schijnt zelfs dat de president in Masaya is geweest.

Inmiddels hebben we onze stage ook met succes afgerond met een goede beoordeling van het bedrijf. We hebben een Spaans verslag bij het bedrijf achtergelaten en ook hebben we onze verslagen voor school ingeleverd. We hadden alles af en zijn in overleg met Centrolac een paar dagen eerder met vakantie gegaan. Dinsdag hebben we afscheid genomen en zijn we vertrokken naar het noorden: Estelí.

Het was een hele reis met de ‘chickenbus’. Voor het eerst in onze tijd in Nicaragua kwam de naam ‘chickenbus’ tot zijn recht. Er zat namelijk voor ons een vrouw met maar liefst drie kippen in haar hand. Jaja met de bussen hier wordt echt alles vervoerd.
Op woensdag vertrokken we naar Somoto voor de Grand Canyon. Na een lange reis kwamen we eindelijk aan. Het bleek dat een deel van het gebied was afgezet omdat er twee dagen voordat wij kwamen een gids dodelijk was verongelukt bij een sprong. We hebben daarom dus een aangepaste tour gedaan, zonder bootjes en rubberen banden helaas. Ondanks dat was het echt de moeite waard. We hebben geklommen, gezwommen en gesprongen. Vooral het springen was doodeng, het was hoog en de angst na het verhaal van de gids maakte het er ook niet beter op. Het was echt kicken om te doen. Donderdagmorgen zijn we vertrokken naar de cloud forest: Miraflor. In de Miraflor zit je echt in de middle of nowhere, geen mobiel bereik bijvoorbeeld. We hebben een tour te paard gedaan. Het was echt prachtig. In de middag was het echter heel slecht weer, regen regen en regen dat was erg jammer. We hebben de nacht doorgebracht in de Miraflor bij een Nicaraguaans gezin welke twee cabines had. Ze waren super vriendelijk en het eten was voor Nicaraguaanse begrippen echt super. We zaten midden in de natuur maar helaas ook tussen het ongedierte en de enge beestjes. Het was pikkedonker en de wc was een gat in de grond. Gedoucht heb ik niet. Het was een hele overwinning voor mijzelf haha. Vrijdagmorgen vertrokken we weer naar de bewoonde wereld Estelí. Hier hebben we een tour gedaan bij een van de sigarenfabriek. We hebben het gehele proces gezien, hebben zelf een sigaar gemaakt en sigaren gerookt en gekocht natuurlijk. Hierna zijn we teruggekeerd naar Masaya waar we nu tot zondag zullen verblijven.

Er volgen nog meer wilde vakantieplannen. Zondag vliegen we naar San Carlos in regio Rio San Juan, ligt tegen grens van Costa Rica. Hier gaan we de rain forests bewonderen, exotische beesten spotten en wie weet wat nog meer. We zullen die vrijdag terugkeren naar Masaya daar weer eventjes doorbrengen. Op zondag zullen we naar Big Corn Island vliegen en met de boot verder reizen naar Little Corn Island. Hier gaan we een PADI open water duikcursus volgen en daarnaast lekker genieten van de mooie bounty stranden. Op vrijdag zullen we weer terugkeren naar Masaya voor ons laatste weekend, helaas!

Adios, xxx

• 13 Juli 2013 - 10:41

Twan Peeters :

Feli, met t succesvol afronden van jullie stage!
    Leuke dingen allemaal nu op t programma, ook zeker vet dat je gaat duiken.
    Neem de tijd in t zwembad, om te wennen aan t onder water adem te halen, beetje raar in t begin, maar als je rustig aan doet, gaat t op d'n duur vanzelf.
    Iig nog veel plezier daar en tot gauw. Groetjes x TTM alias yingyang

• 14 Juli 2013 - 01:04

Louy:

Haha, jij met zo'n sigaar! ik had er laatst ook eentje gehad bij Rima's feestje. Best chill!
    Echt super toffe foto's heb jij erbij zitten, zoals de grand canyon in Somoto.
    Wat ben jij echt bruin geworden zeg! Nu voel ik mij voor de verandering een bleekscheet haha!
    Jouw programma klinkt heel leuk en het was jouw droom om een duikbrufet te halen, go for it Girl!
    Spreek je!

Cyaaaaaa xxxxx

• 14 Juli 2013 - 14:24

Anjo Coopmans:

Hoi Claudia,

het verplichte gedeelte zit erop en hebben jullie goed afgerond, super!,en nu dus de vakantie!
    plannen genoeg,probeer zoveel mogelijk te doen als je maar kunt, maar volgens mij ga je dit ook wel doen.
    mooie foto's!
    geniet van de laatste weken.
    een goede terugreis en we zien je!

liefs Anjo