Isla de Ometepe y mas… - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Claudia Rijswijck - WaarBenJij.nu Isla de Ometepe y mas… - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Claudia Rijswijck - WaarBenJij.nu

Isla de Ometepe y mas…

Door: Claudia van Rijswijck

Blijf op de hoogte en volg Claudia

24 Juni 2013 | Nicaragua, Masaya

Hola,

Het heeft even op zich laten wachten maar bij deze:

Twee weekenden terug ben ik samen met Femke en papa en mama op Ometepe eiland geweest. Ometepe is een eiland welke ligt in Lago de Nicaragua, het grootste meer van Nicaragua. Op vrijdag hebben we een klassieke tour gedaan langs de hoogtepunten van het eiland. Om te beginnen zijn we in het ‘Charco Verde’ natuurreservaat geweest. Hier kon je prachtig wandelen met een heel mooi uitzichtpunt. Ook zijn we naar de precolumbiaanse beelden geweest in Altagracia. Hierna zijn we bij het Santo Domingo strand geweest en hier hebben we heerlijk geluncht. Onderweg hierna toe hebben we veel aapjes gespot die zelfs op de weg liepen. Ook zijn we nog in ‘Ojo de Agua’ geweest, een natuurlijke waterbron midden in de natuur echt een tropisch paradijs zo mooi. Tot slot zijn we bij het ‘Punt Jezus Maria’ geweest waar je als het ware op het water kon lopen. Zaterdag hebben we een tour gedaan naar de ‘San Ramon waterval’, welke de grootste waterval is van het hele eiland. Op weg naar boven kwamen we diverse diersoorten tegen waaronder ook slangen. Onze gids vond het leuk om deze te vangen. Dit lukt echter niet waardoor de slang ontsnapte en op het pad liep en mijn benen kruiste. Het dier had boze zin omdat deze in het nauw werd gedreven, want het stak zijn tong al uit zijn mond iehl. Gelukkig wist ik nog op tijd weg te komen van dat beest. Eenmaal boven aangekomen was het een hele mooie waterval. In de middag hebben papa Femke en ik nog een Canopy tour gedaan in het reservaat ‘Charco Largo’. Deze canopy was ondanks dat deze minder parcours had spectaculairder dan de Mombacho. Het was verder boven de grond en je kon vele hogere maximumsnelheden bereiken. Zondag was het slecht weer en weer tijd om terug te keren naar Masaya.

Vorig weekend niet heel veel bijzonders gedaan. Zaterdag naar het zwembad geweest, ons vaste plekje. Het was daarnaast alweer het laatste weekend voor mama en papa hier in Nicaragua. Femke en ik hebben hen zondag nog opgezocht in Managua om gedag te zeggen. Daarnaast heb ik voor het eerst in mijn leven een aardbeving meegemaakt met een kracht van 6,5 op de schaal van Richter. Ook volgen Femke en ik sinds vorige week dansles zodat ik als ik terugkom hopelijk een beetje kan (salsa) dansen.

Dit weekend zijn we eindelijk naar een baseball wedstrijd geweest in het stadion in Masaya. Baseball is namelijk ‘de sport’ in Nicaragua en daarom was dit ook een echte must om dit een keer bij te wonen. Het stadion zat vrijwel vol met alleen maar joelende supporters voor de thuisspelende ploeg Masaya. Ik heb me echt verbaasd over het scorebord in het stadion want nee deze werkt niet automatisch zoals bij ons. Er stond iemand achter het grote bord om continu de scores in te vullen. Na een wedstrijd van ongeveer 2,5 uur won thuisspelende ploeg Masaya “San Fernando” de wedstrijd. Verder zijn we zaterdag naar het zwembad geweest. Helaas niet zo goed weer. Niet erg verassend, we zitten tenslotte in het regenseizoen. En ja regenen kan het hoor. We zaten zaterdag namelijk midden in een hevige regenbui toen we op weg naar huis waren. In korte tijd stonden de straten onder. Onze benen stonden wel 20 cm onderwater, brrr koud! Vandaag zijn we naar kratermeer Apoyo geweest. Ook vandaag was het weer niet zo best en zijn we dus al vroeg teruggekeerd naar huis. Langzaam begin ik het nachtleven in Masaya in de weekenden ook meer te waarderen want we hebben inmiddels wel wat leuke plekjes gevonden.

Ojaa niet te vergeten de vorderingen rondom onze stage want daarvoor zijn we eigenlijk hier. Momenteel zijn we bezig met het laatste onderdeel van het “Leche Matilde” project namelijk een sensorisch consumentenonderzoek. Hiervoor hebben we een reisje gemaakt naar Boaco, hier werd het nieuwe product gepromoot en dit was een mooie kans voor ons sensorisch onderzoek. We hebben nog drie weken om het project Matilde tezamen met ons stageverslag af te ronden en dat gaat helemaal goed komen. Hierna gaan we lekker rondreizen in ieder geval: Rio San Juan, Corn Islands en Estelí en wie weet wat nog meer allemaal.

Dit was het weer voor nu!

Adios, xxx

• 24 Juni 2013 - 14:01

Anjo Coopmans:

Hoi Claudia,

je maakt het wel mee, geweldig om je verhalen te lezen.
    we zijn inmiddels ook al bijgepraat door je pap en mam, pap was gistermiddag op de koffie en had een bijzonder leuk cadeau voor Susan meegebracht (voor 't slagen).
    vrijdag hebben we diploma uitreiking en een feest voor Susan! heeft ze wel verdiend.
    Wil is afglopen zaterdag met 2 andere motorvrienden naar Noord Italië vertrokken voor een korte motor vakantie, komt donderdag avond weer thuis.
    het weer is nog steeds niets, koud en veel regen en wind, baal hier enorm van.
    verder gaat hier alles zijn gangetje.
    nou meid, geniet nog van je laatste weken daaren rond je project goed af!
    we zien erg naar je thuiskomst uit.

liefs Anjo

• 24 Juni 2013 - 15:34

Louy:

Hola!

Leuk reisverslagje wat je hebt geschreven. Er zitten ook hele mooie en leuke foto's bij.
    Het was natuurlijk ook niet te verwachten dat Greet mee zou doen aan de Canopy Tour.
    Maar Huub daarentegen kon zo'n kans niet voorbij laten schieten haha!

Nog ongeveer 5 weekjes en dan ben je eindelijk weer terug in Nederland! Ik heb je nogal gemist namelijk!
    Jammer van het weer daar, maar zoals Anjo al zei hebben wij ook last van slecht weer.
    Ik vermaak me hier wel door te leren voor de tentamens #NOT.

Ik wens je nog veel plezier met de andere leuke activiteiten in het weekend en jouw rondreis.
    Nog heel veel succes met jouw verslag in het Nederlands, nog even de laatste lootjes daarin leggen.

Veel liefs, knuffels, kusjes en ondeugende groetjes van Loelabeertje!